Czym się kierować przy wyborze oświetlenia do własnego studia nagrań? Przede wszystkim:

  • oceń swoje warunki domowe lub biurowe pod kątem przestrzeni
  • ustal czy będziesz nagrywać wieczorami czy w ciągu dnia
  • zobacz jaki masz budżet na lampy

Budowa takiego studia z dobrym oświetleniem bardzo przydaje się, jeśli regularnie nagrywasz (albo chcesz) odcinki vloga, moduły do kursu online lub transmisje na żywo. Z doświadczenia wiem, że lepiej takie lampy rozstawić raz, jeśli mamy taką możliwość przestrzenną.

Pamiętaj, że światło to jeden z elementów świętej trójcy filmowca, zaraz obok dobrego kadru i twojej prezentacji na nim oraz dźwięku (pod kątem niwelacji źródeł hałasu i ustawienia dobrych mikrofonów do wyłapywania twojego głosu).

Zatem jakie wybrać oświetlenie do własnego studia nagrań?

Zapraszam do porównania cen, światła, jakości, wielkości i przydatności lamp. Jeśli wolisz obejrzeć odcinek filmowego espresso na ten temat zapraszam do filmu poniżej:

 

Jeśli początkujesz i nie chcesz wydawać fortuny, szukaj rozproszonego oświetlenia dziennego. Raczej rano i przed zmierzchem niż w południe. Ostre światło słońca spowoduje, że będziesz mrużyć oczy albo mieć cienie pod nimi jak miś koala. Co ważne ustaw się raczej bokiem do okna, ewentualnie centralnie tak żeby widzieć je przed sobą. Nigdy nie siadaj na tle okna, gdy masz je za sobą – będziesz czarną plamą. Jeśli planujesz zakup lampy by chociaż trochę się doświetlić, zaczynamy od najmniejszych:

  • Z mobilnych dodatków można wyposażyć się w lampkę selfie ring led na telefon 20 -40 zł;
  • Do częstszego nagrywania polecam lampę pierścieniową LED tzw. ring oraz statyw do niej za ok. 120- 300 zł dedykowaną do nagrywania np. vlogów. Jej średnice są bardzo różne od 26 do 52 cm. Większość ma też już tzw. wąsy, czyli trzymadełko na telefon. Te największe mają nawet trzy uchwyty na komórkę.  Tanie wersje wszystkich ringów mają ten minus, że są najczęściej z złej jakości plastiku. Ja chcąc ją ustawić pod odpowiednik kątem dwukrotnie wyłamałam uchwyt na telefon. Lampa ring nie za bardzo lubi się z osobami noszącymi okulary ale za to branża beauty jest zachwycona, jasne odbicie lampy w oczach robi swoje.

  • Ewentualnie giętki uchwyt do blatu na telefon z lampką led 79 zł

  • Lampę LED Yongnuo z zasilaczem do niej i akumulatorami polecam każdemu!!! Ma opcję ściemniania/ rozjaśniania i kontrolę temperatury barwowej. Możesz nią nagrywać nie mając nawet źródła prądu. Wytrzymuje od 2-3 godzin. Kupiłam ją z dofinansowania i jestem z niej baaaardzo zadowolona. Jest łatwa w użyciu i nieduża. Cały zestaw to cena ok. 800 zł. 
  • Lampa Led Aputure Amaran AL-M9, to mniejsza niż powyższa lampa mobilna w kształcie prostokąta, którą można zainstalować na aparat cyfrowy lub położyć w dowolnym miejscu jako dodatkowe źródło światła. Cena ok 220 zł.
  • Lampa parasolka lub softbox ośmiokątna (średnica 140 cm) lub prostokątna (50 cm na 70 cm), 1-3 żarówki 85 W i statywy, koszt około 190 zł za jeden zestaw. Jeśli nagrywasz dużo w ciemnym pomieszczeniu warto pomyśleć o jednej lub dwóch lampach parasolkach lub właśnie soft boxach. Choć jest lekka, ogromnie trudna w składaniu. Złożyłam ją raz z pomocą męża i nie mamy zamiaru jej rozkładać. Trzeba ją potraktować jak stały mebel. Pręty które rozpinają materiał bardzo trudno wczepić w konstrukcję. Jeśli już się na nią zdecydujesz, polecam Ci kupić taką z wejściem na 3 lub 4 żarówki (65 lub 125 W ale najlepsze są 85 W). Przykładowe firmy: Godox SB-GUE80 za ok 260 zł lub model Godox P90L droższy, ale łatwy w składaniu za ok. 430 zł. Z wyższej pułki zaś fachowcy polecają softbox firmy Aputure Light Dome II za ok. 1200 zł;
  • Lampa światła ciągłego LED firmy Godox SL – 60W za ok. 650 zł. Przyda się kilka sztuk. Zajmuje mniej miejsca niż Softboxy i parasolki. Inny model i firma to Aputure Amaran 200D za około 1600 zł czy z wyższej pułki Aputure LS Light Storm C300D Mk II Kit Daylight 5500K Bowens za ok. 5000 zł.
  • System sufitowego zawieszania lamp z 4 pantografami. Opcja nieobowiązkowa, ale mocno ułatwiająca pracę z lampami. Lampy zamontowane przy suficie robią więcej miejsca w studio nagraniowym. Potrzeba ok. 15 m² powierzchni na system zamontowany do sufitu. Każdy pantograf może dźwigać do 15 kg sprzętu oświetleniowego. W skład zestawy wchodzą m.in. 2 szyny sufitowe – 3 m, 2 szyny poprzeczne – 3 m, 4 pantografy o zakresie dł. 40-200 cm z wózkami i hamulcem, 4 wózki krzyżowe, wózki kablowe. Cena zestawu 3400 zł. Można również samemu zainstalować zestaw na pojedynczej szynie.
  • Statywy oświetleniowe studyjne, również z powyższych firm: Godox 260T za ok. 125 zł, Manfrotto 1005BAC za ok. 630 zł lub Manfrotto A0030CS Avanger Baby 30, stalowy za ok. 1350 zł;

Jakie wybrać oświetlenie do własnego studia nagrań, żeby zbudować nastrój w pomieszczeniu?

  • Ostatnim hitem jest lampa pierścieniowa LED RGB ring statyw RAINBOW, cena od 80 – 150 zł. Taką lampą można budować bardzo ciekawą atmosferę w studio.

  • Lampa LED NanLite Pavotube to już profesjonalna lampa, którą można doświetlać pomieszczenie za tobą w kadrze. Tak jak na poniższych przykładach. Jedna taka lampa kosztuje około 860 zł, zestaw dwóch takich lamp to koszt około 3200 zł, zestaw 4 mieczy świetlnych Pavotube, które są bardziej cienkie cena ok. 9600 zł

Takie cienkie miecze świetlne często są wykorzystywane w teledyskach lub w studiach fotograficznych:

Tu zaś często stosowane przez filmowych ekspertów “malowanie kadru” jednym lub dwoma kolorami:

Screen z kanału na Youtube Igora Podgórskiego

Screen z kanały na Youtube Filmujemy Szymona Chałupki

Screen z kanału Honoraty – Ja wam pokażę

Screen z kanału Kręci się na YT

  • Do budowania ciepłej atmosfery mogą pomóc ci zwykłe lampki na choinkę o ciepłej barwie za ok. 25 zł i w górę.

  • Dobrze sprawdzają się też wielkie żarówki z ciepłym światłem (warmweiss 1800K) i ciemnymi kablami – często można takie spotkać w nowoczesnych kawiarniach. Na poniższym zdjęciu widać ją po lewej stronie za perkusistą

fot. z kursu online Drameo

Poniżej zaś podpowiedź z ciekawym neonem, które może być twoim logo

Screen z livea Filmowiec Pro Oscar Rak

A tu Kamil Fiszer ma za sobą ciekawą czarną, industrialną lampę podłogową 50cm z trójnogiem  – Magna Eglip

Screen z livea Michała Lidzbarskiego i Kamila Fiszera

Rozkład lamp w studio

Najważniejsze jest światło rysujące, czyli to które ustawiasz na przeciwko siebie lub osób, które przeprowadzają wywiad. Kolejne to światło wypełniające – ustawione lekko z boku pod kątem 45-90 stopni. I ostatnie to światło kontrowe ustawione najczęściej z tyłu za osobą, która jest nagrywana – sprawia ono, że przestrzeń za tą osobą jest większa a tło nie zlewa się z mówcą, tylko wręcz go kontrastowo “wypycha” do przodu. Jeśli masz dużo miejsca i więcej lamp – bardzo dobrze sprawdzają się dwie dodatkowe lampy ustawione dość wysoko, lekko z lewej i prawej strony osoby mówiącej i skierowane 45′ w dół. Czasem można podświetlić się lampą od spodu, ale to jako dodatkowe źródło światła a nie jedyne, bo wyjdziemy creepy jak z horrorów.

       

Dodatkowe triki na rozświetlenie własnego studia nagrań

  • Jeśli masz np. tylko jedną lampę, ustaw po przeciwnej stronie blendę (lub płachtę złotka aluminiowego, folię chroniącą sportowców przed utratą zimna lub jakikolwiek inny błyszczący materiał). Podobnie w plenerze taka płachta zlikwiduje cienie na postaciach i efekt flary (blasku od słońca). Koszt takiej blendy to ok. – 30-80 zł czasem w zestawach np. po 5 wychodzi taniej.
  • Jeśli twoje lampy są za silne nałóż na nie prześcieradło albo matową pleksi. Możesz też skierować je na jasne ściany – wtedy światło pięknie się rozproszy.
  • Pamiętaj też o przedłużaczach i rozdzielaczach. Większość lamp nie działa na baterie.

Jakie napotkamy problemy wybierając oświetlenie do własnego studia nagrań?

Co zrobić, gdy świetlówki migotają na nagranym filmie?

Ustaw większą ilość klatek na sekundę, najlepiej 60 kl. Zarówno w telefonie jak i w aparacie masz tą opcję w ustawieniach. Dodatkowo trzeba ustawić w aparacie barwę światła na 5500K – to powinno załatwić sprawę, choć też nie zawsze pomaga.

Co zrobić, gdy światło lampy odbija się w okularach?

Lampy można postawić tylko pod kątem między 60 a 90 stopni, po swoich bokach. Pomaga też obrócenie lamp do jasnych ścian. Delikatne oświetlenie od spodu lub z góry. Osobiście walczymy z moimi klientami najczęściej na żywo – dopasowując ułożenie ich głowy względem oka kamery i lampy. Na bieżąco kontrolujemy czy lampy nie odbijają się w szkłach. U niektórych powoduje to jednak paraliż i mówią jak mumie, nie poruszając w ogóle głową.

Gdzie kupować oświetlenie do własnego studia nagrań?

Przez internet zawsze taniej, ceną sklep stacjonarny nigdy nie wygra. Trzeba jednak uważać bo jak już wielokrotnie wspominałam jakość materiałów z jakich są wykonane lampy często zamawiane z Chin daje wiele do życzenia. Poza tym dobry sklep stacjonarny służy radą. Fachowcy od sprzętu pomogą ci dobrać idealnie lampy do tego co potrzebujesz. Tak jak było to u mnie – myślałam na początku, że wyjdę ze sklepu z trzema soft boxami, a wystarczyła jedna lampa Yongnuo. W Krakowie polecam sklep Foto Plus na ul. Studenckiej. Jeśli jesteście z innych miast możecie w komentarzy polecić swoje ulubione sklepy.

O czym jeszcze nie zapominać przed nagraniami pod kątem światła:

  • o dużej ilości miejsc, gdzie można się wpiąć do prądu
  • o dobrych, stabilnych statywach, najlepiej z głowicą olejową, żeby te lampy się nie wywracały. Soft boxy czasem dociąża się workami z piaskiem.
  • za dużo lamp = pot leje się stróżkami. Ubierz się lekko!
  • nie ustawiajcie jasnego filtru od razu w aparacie – przepalony, za jasny film nie da się ściemnić. Za to, nagrany ciemniejszy da się rozjaśnić!!!

Niech moc będzie z wami. Doświetlajcie się pięknie, tak żebym widziała te wasze LIGHT INSIDE 🙂

O kadrze i oświetleniu pisałam też trochę TUTAJ.