Myślałeś o tym gdzie możesz opublikować film reklamowy? Kanałów social media jest masa. Ciągle powstają nowe. Pokażę Ci dziś jakie masz opcje. Skup się na kilku i działaj. Jeden film a wiele możliwości. Nagraj dobry jakościowo i merytorycznie film, dostosuj go do wybranych mediów społecznościowych i oszczędź masę czasu. Taki evergreen będzie dla ciebie pracował w kilku miejscach na raz. Poniżej zestawienie podstawowych kanałów social media i innych miejsc gdzie możesz publikować filmy oraz opis jak robić to technicznie dobrze. Przygotuj wcześniej graficzne miniaturki, komunikaty CTA, logo, opis video – postów. Rozplanuj wszystko i działaj.
Gdzie możesz opublikować film reklamowy?
Strona www
1.Intro/demo, video wizytówka – często wyświetlany jako główny baner. Zamiast zdjęcia, które powita nowych klientów możesz zamieścić taki film, najlepiej ze zwolnionym (slowmotion) pokazaniem detali tego co robisz.
2.Film zapowiadający mój produkt lub usługę na osobnej landing page
3.Vlog z serią video-odcinków/ tutoriali/ filmów instruktażowych lub produktowych w zakładce „vlog” (jako ekspercki content video)
4.Wywiady z branżystami, ekspertami, influencerami w twojej dziedzinie
5.Testimonials/ video- opinie zadowolonych klientów – najczęściej zamieszczane na dole strony
6.Platforma kursowa lub zakładka na stronie z modułami video
Apropo punktu 3 i 4 – najpierw wgraj takie filmiki na YouTube lub Vimeo, a potem udostępnij na stronie. Jeśli masz stronę postawioną w WordPress poniżej wklejam zdjęcia z instrukcją. Jeśli gubisz się w architekturze swojej strony poproś o pokazanie jak to robić kogoś kto ci ją projektował. Wejdź do zakładki Films i dodaj nowy film: Add new, wtedy utworzy ci się pusty post. Na dole tego postu ustaw z jakiego programu wkleisz liczbę, która jest w adresie strony, na której opublikowałeś wcześniej film. Możesz też spróbować wkleić sam link bezpośrednio w post – to też często działa. Nie zapomnij ustawić obrazek wyróżniający. Najlepiej zrobić Print Screen z najlepszego momentu w twoim filmie w największej rozdzielczości, czyli 1920 x 1080 px. Następnie daj zapisz szkic, podejrzyj go i opublikuj jeśli wszystko jest ok. Tak jak z normalnym postem na blog. Jeśli to zbyt skomplikowane, nie wahaj się poprosić o pomoc osoby, która się tym dla ciebie zajmuje.
Facebook:
7.Znikająca po 24h relacja (stories)
8.Film reklamowy/video wizytówka, który można też przypiąć u góry na wall’u
9.Video – post – wgraj filmik bezpośrednio z komputera lub komórki, nie z YT. Ewentualnie stwórz go w programie canva
10. Klip do kampanii reklamowej
11. Transmisja na żywo, która ma duże zasięgi i można ją potem ściągnąć na komputer. Nagrywaj w pioziomie
12. Seria video-odcinków/ tutoriali/ filmów instruktażowych lub produktowych
13. Wywiady z branżystami, ekspertami, influencerami w twojej dziedzinie
14. Testimonials/ video- opinie zadowolonych klientów
YouTube
15.Video wizytówka jako główny przedstawiający cię film na kanale np. showreel
16.Moduły video do kursu online
17.Seria video-odcinków/ tutoriali/ filmów instruktażowych lub produktowych (powyżej 10 min)
18.Video post jako krótki film do 10 min
19.Transmisja na żywo – nagrywaj w poziomie
20.Wywiady z branżystami, ekspertami, influencerami w twojej dziedzinie
21.Testimonials/ video- opinie zadowolonych klientów
YouTube lepiej użyć jako miejsce na dobry video content. Proporcje filmu 16:9. Stwórz playlistę filmów z podobną tematyką – będą się wyświetlać przekierowania do kolejnych odcinków. Dobrze jest stworzyć np. w programie Canva miniaturkę na okładkę odcinka. Prócz intro lub logo wstawionym na początku filmu, nie zapomnij o CTA, czyli np. prośbie o subskrybcję i pozostawienie namiarów na siebie.
Jeśli masz już większą firmę możesz zainwestować w reklamę na YT, choć… nie polecam tego. Sam wiesz jak to jest gdy chcesz obejrzeć jakiś film, tutorial lub teledysk i musisz swoje odczekać. Nie mniej jednak podaję typy reklam na YT:
- TrueView in Stream – są to niepomijalne przez 5 sekund filmiki. Same w sobie mogą być dłuższe
- Bumper Ads – krótkie 6-sekundowe filmiki, również niepomijalne (najszybciej docierają do klientów)
- TrueView Discovery (dawniej TrueView in- display) to format wyświetlany u góry w wynikach wyszukiwania, obok powiązanych filmów lub w aplikacji mobilnej YT.
Vimeo
22.Video wizytówka/ film reklamowy lub showreel
- Seria video-odcinków/ tutoriali/ filmów instruktażowych lub produktowych
- Wywiady z branżystami, ekspertami, influencerami w twojej dziedzinie
Vimeo ma dobrą jakość wyświetlanych filmów, nie ma tu reklam, służy najczęściej jako portfolio na filmy.
25.Relacja (stories) – kilkusekundowy film, który znika po 24 godzinach. Nagrywaj w pionie
26.Rolka – krótki film najczęściej z muzyką i napisami- możesz je udostępniać od razu na powiązanym kanale na Facebooku. Nagrywaj w pionie
27.Transmisja na żywo – nagrywaj w pionie
28.Video post (nagrany własnoręcznie lub stworzony w programie canva)
29.Video wizytówka lub showreel
30.Seria video-odcinków/ tutoriali/ filmów instruktażowych lub produktowych na IGTV
31.Wywiady z branżystami, ekspertami, influencerami w twojej dziedzinie
32.Testimonials/ video- opinie zadowolonych klientów
Proporcje filmu na Instagramie to 1:1, czyli kwadrat (w pikselach to 1080 x 1080 px). Relacje nagrywać lepiej w pionie 4:5. Możesz nagrywać filmy od razu lub ściągać je na telefon i ładować z galerii. Nie da się importować filmów z komputera. Dłuższe filmy przechodzą na IGTV. Nie zapomnij o #hasztagach.
Snapchat
33.Znikająca relacja po 24h (stories)
Tik Tok
34. Krótkie, wesołe filmy z muzyką i napisami
35.Video post nagrany własnoręcznie lub stworzony w programie Canva
36.Video wizytówka
37.Vlog z całą serią eksperckich odcinków
38.Wywiady z branżystami, ekspertami w twojej dziedzinie
Udostępniaj tu tylko poważne filmiki z wiedzą lub tym co Cię interesuje. To platforma, która działa jak internetowe CV. Często też udostępnia się nagrania z branżowych eventów.
Newsletter
39.Najlepiej podlinkować w nim film z vloga np. z YouTube lub Vimeo
40.Możesz też stworzyć z filmu gif i wstawić w wiadomość
41.Całą treść meila możesz odczytać przed kamerą, a potem dopisać, że „jeśli nie macie czasu czytać wiadomości, kliknijcie w link i odsłuchajcie nagrania video”
Webinary
42.Webinary i masterclassy na dedykowanych platformach, na żywo (OBS, StreamYard, Zoom itd.). Można podlinkować udostępnienie na innych kanałach social media i zrobić zapis nagranego materiału
Filmy na warsztatach
43.Prezentacje multimedialna podczas warsztatów/szkoleń pokazujące np. dany produkt lub zagadnienie. Można ją odtworzyć albo zrobić pokaz slajdów (choćby w Canvie lub Power Poincie) i filmów, który sami odtwarzamy w trakcie naszego szkolenia
44.Nagranie własnego szkolenia lub przemówienia
Media TV
- Reklama, jeśli właśnie odziedziczyłeś fortunę.
Chcesz dowiedzieć się w jakim formacie i rozdzielczości tworzyć filmiki? Zapraszam do artykułu w tym temacie TUTAJ.
Masz wątpliwości po co to wszystko? Polecam ci przeczytać artykuł: Video w sieci, badania i raporty na temat jego skuteczności.