Pytanie: skąd brać muzykę pod filmiki, pewnie tak jak mi spędza Ci sen z oczu. Przewertowałam masę stron, zalogowałam się na kilkanaście, ale korzystam tylko z kilku. Jeśli jesteś zainteresowany szerzej tematem legalnej muzyki, spisem banków z muzyką, użyciem AI do jej tworzenia, lektorami, kompozytorami, podcastami oraz programami do obróbki dźwięku – zapraszam do mojego e-booka. Jeśli zaś szukasz jednego szybkiego rozwiązania, czytaj dalej:
Rozróżnijmy dwie rzeczy:
- Jeśli używasz muzyki pod filmiki, które pokazujesz rodzinie i znajomym (np. filmik ze wspomnień z okazji urodzin), lub tworzysz takie filmiki dla innych, ale nie do użytku publicznego tylko prywatnego tych osób – możesz ją pobierać niemal z każdego źródła;
- Jeśli natomiast puszczasz takie filmiki w eter, czyli udostępniasz na kanałach social media lub na własnej stronie, a tym bardziej jak robisz to zawodowo, to muzyka powinna pochodzić z legalnego źródła i posiadać odpowiednie licencje.
Muzyka pod filmiki i jakie są na nią licencje?
Licencje CC są różne. I wcale nie oznaczają, że coś jest darmowe i można sobie używać utworu jak się chce – trzeba zawsze taką licencję przeczytać dokładnie.
Podstawowe siedem kombinacji warunków licencji:
- CC-0 – Creative Commons Zero, jest wyjątkowym rodzajem licencji. Innymi słowy autor przekazuje swój utwór do domeny publicznej. Z takich materiałów możesz korzystać dowolnie bez podawania autora, ani umieszczania notki licencyjnej. Licencje CC0 cieszą się największą popularnością wśród grafików i filmowców.
- CC BY – Uznanie autorstwa (ang. Attribution). Najbardziej otwarta licencja. „Można kopiować, rozprowadzać, przedstawiać i wykonywać objęty prawem autorskim utwór oraz opracowane na jego podstawie utwory zależne pod warunkiem, że zostanie przywołane nazwisko autora pierwowzoru”. Innymi słowy można ciąć i udostępniać muzykę pod film, ale na końcu trzeba podpisać autora. To postanowienie jest obecne we wszystkich licencjach, ponieważ autorskie prawa osobiste są niezbywalne.
- CC BY-SA – Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach (ang. Share Alike) zezwala się na kopiowanie, dystrybucję, wyświetlanie i użytkowanie pochodnych dzieł, pod warunkiem, że będą one opublikowane na takiej samej licencji. Jest to licencja najbardziej zbliżona do GNU FDL.
- CC BY-NC – Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne (ang. Noncommercial) zezwala się na kopiowanie, dystrybucję, wyświetlanie i użytkowanie dzieła i wszelkich jego pochodnych tylko w celach niekomercyjnych.
- CC BY-NC-SA – Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach. Można używać takich utworów niekomercyjnie i będą one publikowane na identycznej licencji.
- CC BY-NC-ND – Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych. Można używać takich utworów niekomercyjnie i tylko jako dosłownej, niezmienianej kopii.
- CC BY -ND – Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych (ang. No Derivative Works) zezwala się na kopiowanie, dystrybucję, wyświetlanie tylko dokładnych (dosłownych) kopii dzieła, niedozwolone jest jego zmienianie i tworzenie na jego bazie pochodnych. Innymi słowy można używać utwór, ale nie wolno go zmieniać i ciąć tylko podłożyć w całości.
Royalty free (wolne od tantiem) − model licencjonowania m.in. muzyki, który polega na tym, że licencjobiorca płaci jednorazową opłatę licencjodawcy, po czym zyskuje prawo do wielokrotnego, dowolnego użycia własności intelektualnej, bez konieczności wnoszenia kolejnych opłat. Najczęściej właściciel praw do muzyki może ją sprzedawać wielokrotnie kolejnym nabywcom, zaś licencjobiorca jest tego prawa pozbawiony.
Powyższe informacje zaczerpnięte są z Wikipiedii. Tam też znajdziesz, więcej w temacie licencji.
Muzyka pod filmiki na Facebooku
O prawach do muzyki na Facebooku możesz poczytać TUTAJ. Ogólnie chodzi o to, by muzykę z FB wykorzystywać na FB. Jest tam też link do kolekcji nagrań jakie możesz wykorzystać.
Muzyka pod filmiki na YouTube
Opis roszczeń do praw do muzyki YouTube znajdziesz TUTAJ. Bibliotekę darmowych utworów na YT możesz przejrzeć TUTAJ. Korzystanie z niej jest dostępne wyłącznie dla zalogowanych użytkowników YouTube. Istnieje też cały katalog zasad związanych z muzyką, w którym znajdziesz „zakazane” utwory. Ich wykorzystanie spowoduje w najlepszym przypadku wyciszenie twojego filmiku na YT. Z tego co zauważyłam, najczęściej jeśli „maszyna” rozpoznająca autora utworu namierzy cię, obok filmiku pojawia się opis, że dochody z tego filmiku będą należeć do niego.
Płatna, czy darmowa muzyka pod filmiki?
Hmm… Uważam, że jeśli chcemy, by i nam płacono za naszą pracę, warto docenić też wysiłki innych. Oczywiście Polak potrafi. Póki nie miałam firmy, szukałam darmowych utworów, ale z legalnych źródeł nie było dużego wyboru. Dlatego przeszłam na opcję płatną. Póki co niewiele płatną. Jak to się mówi: każdy orze jak może. Mam nadzieję, że z czasem zatrudnię nawet całą orkiestrę, by skomponowali utwór tylko dla mnie 🙂
Najlepsze strony z muzyką pod filmiki i o tym jak je „przeczesywać” w poszukiwaniu tej najlepszej
Na pierwszy ogień, strona, z której korzystam osobiście. Jest to płatna opcja, ale ceny zaczynają się średnio od 5$.
- Audiojungle.net można znaleźć tu wszystko, od krótkich dżingli, po długie utwory symfoniczne. Widełki cenowe są szerokie, a nawigacja po stronie czytelna. Baza utworów jest bardzo szeroka i powiązana z innymi.
- wystarczy wybrać kategorię muzyki;
- ustawić filtr na cenę rosnącą od niskiej do wysokiej;
- a na końcu patrzeć na ilość pobrań. Warto wybierać te, które mają minimum powyżej 10 pobrań. Może dany utwór nie będzie należał tylko do nas, ale z pewnością skoro tyle osób go pobrało musi być wpadający w ucho. Taki sposób poszukiwań bardzo oszczędza czas.
Ah i co ważne, by kupić utwór z audiojungle.net trzeba mieć kartę debetową.
2. Front Music, to kolejna sprawdzona strona z muzyką. Jest polska, ma kilka darmowych utworów, wszystko jest na niej jasno opisane, a przy okazji każdy niemal utwór kosztuje 39 zł. Nie jest ona jakoś wybitnie rozbudowana, jeśli chodzi o ilość utworów, ale wszystko jest na niej jasne i czytelne.
3. Jamendo.com to kolejna najczęściej polecana strona wśród filmowców. Masa dobrej jakości utworów, może wciągnąć nas w godziny przesłuchiwań. Pamiętaj, dobrze ustawić filtry do przeszukiwania pod kątem dobrej licencji (pisałam o nich wyżej) oraz pod kątem w jaki sposób macie zamiar wykorzystać utwór: komercyjnie, czy prywatnie.
Strony z muzyką pod filmiki dla koneserów
1. Premiumbeat.com to strona z nieco droższymi utworami (od kilkunastu dolarów), ale tylko na wyłączność, czyli będziesz jedynym posiadaczem danego utworu. Wyjątek stanowi tu muzyka klasyczna.
2. Musicbed.com to strona idealna dla większych firm lub agencji reklamowych, które mają spory budżet i chcą użyć utworu na większą, komercyjną skalę. Cena wyliczana jest na podstawie wielkości i komercji naszego filmowego przedsięwzięcia.
3. Marmosetmusic.com to portal, który współpracuje z artystami i kompozytorami. Jakość utworów jest wysoka, podobnie jak cena.
Programy dla dźwiękowców
Większość usterek możesz usunąć w programach do montażu filmów ale jeśli sprawa jest trudniejsza polecam program: Audacity, Adobe Audition lub Albeton. To najczęściej używane programy dźwiękowe.
Jeśli chcesz w podkładzie filmu ukochaną muzykę z radio, zapomnij!
Utwory chronione przez ZAiKS są potwornie drogie. Od czasu do czasu telewizja pozwala sobie na taki wydatek. Kawiarnie płacą około 1000 zł miesięcznie, by puszczać popularne i na topie utwory (jest też opcja skorzystania przez właściciela usługówki z radiopasja.pl).
Grafika licencji pochodzi ze strony: creativecommons.org/licenses
5 komentarzy
Parę dni temu przygotowałem film, w którym omawiam najbardziej wartościowe według mnie, legalne źródła darmowej muzyki do filmów. Zostawię linka, może komuś się przyda https://youtu.be/6Yly8IkfZ8U
[…] o nich najczęściej pod kątem umów Creative Commons dla legalnej muzyki (więcej o nich piszę TUTAJ). Licencje dzielimy na wyłączne i niewyłączne. Licencja jest wyłączna, jeśli prawo do […]
[…] Więcej szczegółów o licencjach znajdziesz w moim wpisie TUTAJ. […]
[…] kanałach social media. Przemyśl sprawę podkładu muzycznego dużo wcześniej. Polecam ci mój ARTYKUŁ o muzyce pod filmy, jeśli chcesz go lepiej […]
[…] Przed przystąpieniem do montażu warto zażądać od klienta akceptacji wybranej muzyki. Dobrze jest ustalić w umowie maksymalną ilość propozycji podkładów muzycznych. Najlepiej treść licencji wydrukować i przedstawić ją klientowi. Warto też zamieścić w umowie klauzulę zobowiązującą klienta do pokrycia wszelkich kosztów, jakie mogą obciążyć filmowca w związku z nieuprawnionym korzystaniem z utworu muzycznego. Jeśli chcesz więcej poczytać o licencjach muzycznych zapraszam do artykułu TUTAJ. […]