Zastanawiasz się jakie paragrafy powinna zawierać umowa z filmowcem? Obojętne czy nim jesteś, czy jesteś jego klientem, podam Ci kilka know how w tym temacie. Po resztę zapraszam do swojej książki „Potęga Videotellingu™. Twórz filmy, dzięki którym wyróżnisz się w social mediach” oraz do e-booka „Umowy z filmowcem i dla filmowca

Umowa z filmowcem – podstawowe pojęcia

Czym jest umowa?

Umowa to forma porozumienia. Do jej zawarcia dochodzi poprzez złożenie zgodnych oświadczeń woli (ustaleń obydwóch stron, co należy do ich obowiązków). Do wstąpienia w stan związania umową może dojść poprzez podanie ręki, odpisanie na e-maila, skinienie głową, machnięcie ręką, wysłanie płyty z filmem na konkurs, kliknięcie akceptacji regulaminu, stawienie się na planie zdjęciowym, danie kciuka w górę na Facebook’u, założenie konta na YouTube lub nawet samo obejrzenie na nim filmu i oczywiście przez złożenie podpisu pod treścią dokumentu. Ustalenia z rozmów najlepiej opisać w e-mailach a najlepiej zawrzeć umowę pisemną z podpisami. Dopuszczalna jest forma elektroniczna (szczegóły w Art. 78 Kodeksu cywilnego).

Umowa z filmowcem, czyli co powinno się w niej zawrzeć?

  • Oznacz prawidłowo strony umowy;
  • Określ przedmiot umowy, czyli w przypadku filmowca parametry filmu, kto pisze scenariusz, szczegóły eventu, jeśli on jest tematem umowy;
  • Podstawowe obowiązki wykonawcy np. czy filmowiec chce podzlecić innym osobom część zlecenia. Ponadto ilość dni na planie i listę innych wymagań klienta;
  • Podstawowe obowiązki zamawiającego (klienta). Zagadnienia dotyczące współpracy klienta z wykonawcą np. dotrzymywanie terminów, przekazywanie danych itd. Warto też ustalić kto odpowiada za zgody na utrwalenie wizerunku innych osób poza aktorami;
  • Przebieg wykonania zlecenia – harmonogram;
  • Termin nagrań i datę alternatywną ze względu na pogodę;
  • Akceptację muzyki. Jeśli chcesz więcej poczytać o licencjach muzycznych zapraszam do artykułu TUTAJ.
  • Sposób przekazania filmu;
  • Termin na poprawki i ich ilość;
  • Określenie praw autorskich np. licencjonowanej muzyki lub wykorzystaniu fragmentów filmu do swojego showreel’a. Jeśli są jacyś inni współtwórcy nagrań lub montażu filmu, warto również z nimi podpisać umowy o przeniesienie autorskich praw majątkowych;
  • Ustalenie wynagrodzenia;
  • Klauzule poufności;
  • Umowy ze współtwórcami i innymi osobami, zaangażowanymi w produkcję filmową.

Prócz ogólnych zasad stosowanych w umowach (które są spisane wyżej) należy wejść na stronę Krajowej Izby Producentów Audiowizualnych i znaleźć artykuł: „wykaz praw i obowiązków ekipy filmowej” lub zajrzeć do książki M.J. Zabłockiego „Organizacja produkcji filmy fabularnego w Polsce„. To opracowanie powinno pomóc przy sporządzaniu umów z poszczególnymi członkami zespołu filmowców, aktorów i innych osób. Oczywiście jeśli mówimy o większym planie filmowym, który wymaga zatrudnienia takich osób.

Odstąpienie oraz wypowiedzenie umowy

W przypadku odstąpienia skutek jest taki, jak gdyby strony nie zawarły nigdy umowy. Trzeba sobie wszystko zwrócić. Dobrze jest zawrzeć w umowie do kiedy i w jakich konkretnych przypadkach takie odstąpienie od umowy może nastąpić bez żadnych konsekwencji. Wypowiedzenie, w przeciwieństwie do odstąpienia, nie powoduje unicestwienia zobowiązań. Najczęściej można korzystać z tego co już nagrano, ale rezygnuje się z dalszej współpracy. Wystarczy, że jedna strona będzie chciała odstąpić lub wypowiedzieć umowę.

Zadatek a zaliczka

Zaliczka to pieniądze wręczane na zachętę, płacone z góry. W przypadku odstąpienia od umowy, zaliczka powinna być zwrócona. Zadatek jest dawany w celu zabezpieczenia, że druga strona w ogóle wykona umowę. Jeśli tego nie zrobi, zadatek pełni funkcję odszkodowania. Musi być jednak nazwany zadatkiem i wręczony przy zawarciu umowy. Zadatek jest dobry dla filmowców ślubnych i weselnych oraz dla sponsorów na kanale YouTube. Jeśli filmowiec rezygnuje z pary młodej, bo np. dostał lepszą ofertę, para młoda ma prawo zażądać dwukrotność zadatku.

Kary umowne

Warto zabezpieczyć swoje interesy karami umownymi (odstąpieniem od umowy) pod kątem nieterminowego oddania dzieła lub niewykonania poprawek. Dobrze jest przewidzieć takie kary umowne w umowie, by później nie było problemu w kwestii ustalenia wysokości poniesionej szkody. Jest to kwota na wypadek, gdyby druga strona nie dotrzymała warunków umowy (niekoniecznie musi nastąpić jakaś szkoda). Warto wypisać za co i ile się należy. Za opóźnienie w płatnościach należą się odsetki.

Odszkodowanie

żeby kogoś pozwać i dostać odszkodowanie trzeba wszystko udowodnić. Szkoda to uszczerbek w majątku. Odpowiedzialność odszkodowawcza może zależeć od tego, czy ktoś wyrządził niedozwolony czyn np. utracone korzyści lub niewłaściwie wykonał umowę. Trzeba też wykazać związek przyczynowy, czyli udowodnić, że szkoda jest skutkiem określonego działania lub zaniechania. Sprawca nie odpowiada jedynie w przypadku, jeśli do szkody doszło z powodu zaistnienia siły wyższej (dotyczy to np. transportu – przewozu ludzi lub sprzętu, który z jakiegoś powodu nie dojechał). W umowie najlepiej dokładnie opisać zakres odpowiedzialności, co jest podstawą do odszkodowania, a co nie.

Mam nadzieję, że nie rozbolała was głowa od paragrafów 🙂

Część cytowanych fragmentów pochodzi z książki „Prawo dla filmowców” Iga Bałos (polecam również stronę jej autorstwa oraz funpage na FB ) lub nieco nudniej zapisanej ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Zachęcam też do śledzenia aktualności i komunikatów udostępnianych przez Stowarzyszenie Filmowców Polskich – Związek Autorów i Producentów Audiowizualnych (SFP-ZAPA).

Jeśli jesteś bardziej muzykiem niż filmowcem w świecie YT, Vimeo i innych social media polecam Ci stronę Pani Aleksandry Sewerynik, prawniczki i dyrygentki w jednym oraz jej artykuł o coverach

Pod kątem biznesowych porad prawnych polecam też śledzić Kasię Krzywicką oraz Ilonę Przetacznik.

Fot. Kamila Isakiewicz Photo